Marcus Sundkvist är ny VD för Tollco sedan årsskiftet.
– Första månaden har varit både intensiv och stimulerande. Jag ser verkligen fram emot att verka för en ökad medvetenhet kring Tollcos produkter och fördelarna de för med sig.
Marcus Sundkvist är 42 år och på fritiden uppskattar han vara ute i naturen. Yrkesmässigt har Marcus sin bakgrund inom försäljning, men har de sista tio åren arbetat som VD för olika tillverkande industribolag. Det senaste är Giro Ventilation, en ledande tillverkare av rektangulära ventilationskanaler i Sverige.
– På universitetet läste jag några kurser i miljövetenskap och tänkte då att jag skulle jobba med miljöfrågor på heltid. Så blev det tyvärr aldrig. Men glädjande nog så får jag nu äntligen göra det, eftersom Tollcos koncept berör den delen. På grund av en vattenskada kanske du till exempel behöver riva ut och sätta in ett helt nytt kök. Detta har en väldigt stor negativ miljöpåverkan, förutom att det också kostar väldigt mycket pengar förstås, säger Marcus som ser optimistiskt på Tollcos framtid.
– Det är en oerhört viktig bransch vi verkar i. Marknaden får mer och mer fokus på Tollco, inte minst med tanke på att vi jobbar förebyggande mot vattenskador. Jag tror att vi bara är i början av det fokuset. Vår affärsmodell ligger helt i linje med det nuvarande starka fokuset på hållbarhet och miljö.
Den första tiden på Tollco har Marcus ägnat sig åt att lära känna sina medarbetare och sätta sig in i företagets affärsområden och produkter.
– Sen har jag säljbakgrunden, så jag ser fram emot att jobba nära våra befintliga kunder samt även ta Tollcos koncept till nya marknader. Exportsidan har vuxit väldigt mycket i procent de senaste åren och jag tror att det finns fantastiska möjligheter att utveckla den ännu mer åren som kommer.
Marcus leder nu det interna arbetet med att ta fram en strategi som fokuserar på tillväxt för Tollco.
– Vi ska bli mer offensiva och då menar jag kanske främst i aspekten att vi fokuserar på rätt saker. Vi sätter kunden i centrum och bygger kring det. Är våra kunder nöjda kommer det att gå det bra för oss. Det är egentligen inte svårare än så. Tollco erbjuder ett fantastiskt koncept med ett riktigt bra mervärde.