
Från rörmokare till försäljningschef – Jimmy Lindkvists resa genom VVS- och försäljningsbranschen är både imponerande och inspirerande. I juli tar han över rollen som försäljningschef på Tollco efter Jan Lindh, som stannar kvar i en rådgivande roll fram till pensionen.
– Det känns fantastiskt! Det är som en dröm, även om det är mycket att ta in, säger Jimmy.
Jimmy, 46, bor i Upplands Väsby med sin fru och deras fyra barn i åldrarna 9 till 18. När han inte är på jobbet hittar man honom ofta vid en fotbolls- eller volleybollplan – eller i bilen, på väg till träningar och matcher.
– Med fyra barn blir det inte så mycket egen tid, men det gör ingenting. Jag älskar att vara engagerad i deras aktiviteter. Jag kan inte tänka mig en sommar utan fotboll.
Stark grund i VVS
Jimmy har en gedigen bakgrund inom VVS. Han började sin karriär som rörmokare och drev en egen firma innan han tog steget över till grossistledet. Där har han arbetat i flera olika roller – bland annat som säljare, försäljningschef och key account manager. Han har haft ansvar för både småföretag och rikstäckande jättar som Bravida.
– Jag har gått hela trappan i grossistvärlden – från butikssäljare till KAM. Den resan har gett mig en djup förståelse för både produkter och kunder.
Som försäljningschef på Robota Pumpar ansvarade han för säljteamet, försäljningsstrategin och satt i ledningsgruppen. På Dahl arbetade han som KAM med ansvar för några av företagets största kunder. Mycket fokus låg på prisstruktur, avtal och kommunikation.
– Det var ett stålbad att hålla möten för 580 säljare, men det gav mersmak. Jag ser fram emot att genomföra webbinarier och liknande även här på Tollco.
En ny roll med tydlig riktning
Till Tollco kom Jimmy genom en rekryterare, och det var snabbt tydligt att det fanns en matchning.
– Jag sökte inte jobb, men när jag hörde om Tollco kändes det rätt direkt. Det ligger nära VVS men samtidigt får jag lära mig nya saker, som köksbranschen – som visat sig vara mer komplex än jag trodde.
Jimmy började i mars och har parallellt gått bredvid Jan Lindh för att få en smidig övergång. Från 1 juli kliver han in som försäljningschef och tar plats i ledningsgruppen. Redan nu har han tagit ansvar för kundsupporten, som en del i att avlasta under övergångsperioden.
– Mitt fokus kommer ligga på att utveckla vår befintliga affär och våra interna arbetssätt. Jag vill även optimera vår marknadskommunikation. Det ska vara tydligt, enkelt och pedagogiskt – oavsett om mottagaren är butikssäljare eller installatör.
Tydlig strategi framåt
Med Norden som marknad vill Jimmy bygga vidare på Tollcos styrkor. Företaget är marknadsledande inom läckagesskydd för kyl, frys och diskmaskin, men han ser stor potential även i de övriga produkterna.
– Vi har produkter som gör konkret nytta och bidrar till att förebygga skador och spara på samhällets resurser. Det är något jag verkligen tror på. Vi ska växa, och när vi gör det hoppas jag kunna utveckla organisationen med fler säljare.
Läs mer om Jimmy på Linkedin här.